„ Estetyczne wariacje i inne kombinacje”
Turnus:
I - od 07.07 do 20.07.2013
II - od 21.07 do 03.08.2013
III - od 04.08 do 17.08.2013
PROGRAM WYPOCZYNKU NA KOLONII LETNIEJ W MIĘDZYZDROJACH
Kto był kiedykolwiek w Międzyzdrojach na wyspie Wolin zgodzi się, że miasto jest letnią stolicą Pomorza Zachodniego. Nie każdy jednak wie, że jest to również kurort ze 150-letnią tradycją.
Międzyzdroje są malowniczą miejscowością nadmorską położoną na Wyspie Wolin. Panoramę miasta najlepiej widać ze wzniesień nad dworcem PKP (Wzgórze Kozierowskiego). Najpiękniejsza zabudowa wczasowa znajduje się wzdłuż promenady. W środkowej części promenady powstał w 1991 roku nowoczesny hotel Amber Baltic. Część nadmorska miasta najlepiej jest widoczna z tarasu domu wczasowego tuż pod Kawczą Górą.
- Zadania realizowane na terenie ośrodka oraz wycieczki autokarowe Świnoujścia, Międzyzdrojów, Trzęsacza i Zalesia.
- Dzieci będą także uczestnikami Chrztu w krainie Neptuna, dyskoteki, konkursy.
- Będą uczestniczyły w zajęciach terapeutycznych związanych z radzeniem sobie ze stresem, profilaktyką prozdrowotną, a także zagrożeniami wynikającymi z rozwoju cywilizacji,
- Będą poznawały walory turystyczne i lecznicze terenu na którym znajduje się ośrodek kolonijny.
- Będą miały okazje do rozwijania własnych zainteresowań, wzbogacania własnych umiejętności i wiedzy na temat historii polskiego morza, oraz legendarnej działalności piratów.
- Kultura oparta na baśniowości i legendach umożliwi wychowawcą rozwijanie u dzieci wyobraźni i aktywności twórczej.
- Będą mieli zapewniony wypoczynek, rekreację, ruch na świeżym powietrzu (wycieczki piesze, turnieje, quizy i zabawy integracyjne, ogniska z szantami i morskimi opowieściami, wybory super kolonistki i super kolonista.
- Nauczą się samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności porządkowych, działania w grupie, kształtowania zdrowego stylu życia.
- Motyw związany z tradycjami morskimi i pirackimi, rozwinie wyobraźnię i pomysłowość, odkryje ,,nieznane światy”, rozbudzi ciekawość poprzez wykonywanie totemów, strojów, udział w zabawach i grach tematycznych.
- Kadra młodzieżowa będzie mogła wykazać się umiejętnościami związanymi z pracą z dziećmi.
- Będzie sporządzona dokumentacja fotograficzna programu kolonii w postaci „Księgi Kolonijnej” prowadzonej przez wychowawców we współpracy z dziećmi.
Lp. |
Dzień tygodnia |
rano |
popołudnie |
wieczór |
1 |
Poniedziałek |
-------------------- |
-------------------- |
Wyjazd z Wrocławia |
2 |
Wtorek |
Przyjazd do Międzyzdrojów, zakwaterowanie podział na grupy. |
Zabawy integracyjne, zapoznanie z regulaminami |
Spacer, przywitanie z morzem. |
3 |
Środa |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Zwiad terenowy – poznanie najbliższej okolicy |
Dyskoteka powitalna |
4 |
Czwartek |
Zwiedzanie zakątków Międzyzdrojów: Promenada Gwiazd, Molo, |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Potyczki sportowe |
5 |
Piątek |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Wycieczka piesza ścieżką ekologiczną do Rezerwatu Żubrów |
Zajęcia taneczne |
6 |
Sobota |
Zajęcia plastyczne |
Chrzest kolonistów, |
Konkursu –„Podróżnik” konkurs wiedzy przyrodniczej i wiedzy ogólnej. |
7 |
Niedziela |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Wycieczka piesza nad przystań Marina Wicko – Zalesie |
Zwiedzanie Muzeum Figur Woskowych, |
8 |
Poniedziałek |
Wyjście do kościoła |
Zajęcia taneczne |
Pirackie śpiewanki przy ognisku – nauka szant |
9 |
Wtorek |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Wycieczka piesza do punktu widokowego Kawcza Górka |
Dyskoteka –biało -czarna |
10 |
Środa |
Rejs po Bałtyku statkiem |
Zajęcia taneczne |
Potańcówka w tawernie – zabawy sprawnościowe na wesoło przy muzyce |
11 |
Czwartek |
Wycieczka autokarowa do Świnoujścia, w programie: Ford Gertharda, Latarnia morska, przeprawa promem, |
Zabawy integracyjne |
Zajęcia artystyczne Spacer plażą, oglądanie zachodu słońca, |
12 |
Piątek |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Wybory super kolonistki i super kolonisty, pakowanie |
Wybory super kolonistki i super kolonisty |
13 |
Sobota |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego, |
Dyskoteka dziwna fryzura |
14 |
Niedziela |
Plażowanie, zabawy na plaży |
Spacer do Międzyzdrojów– zakup pamiątek, |
Ognisko pożegnalne, rozdanie dyplomów i nagród |
15 |
Poniedziałek |
Pakowanie i śniadanie |
Wyjazd z Miedzyzdrojów. |
Opracowała: mgr Katarzyna Borodzenia
KOŁO TEATRALNE
-
WSTĘP
-
Zabawa w teatr jest naturalną skłonnością każdego dziecka, które lubi przebierać się,
odgrywać kogoś innego. Może to być przygoda zarówno dla ucznia jak i nauczyciela. Jest to doskonały sposób na wychowanie późniejszego widza teatralnego, który będzie odczuwał potrzebę kontaktu z teatrem, będzie reagował na piękno żywego słowa, na precyzję ruchu, na gest, barwę, światło itp.
- Praca nad przedstawieniem to również okazja do wielokierunkowego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Dziecko poszerza swoja wiedzę na temat literatury, rozwija wyobraźnię, staje się bardziej twórcze, bardziej wrażliwe na poprawną i wyrazistą wymowę. Uczeń biorący udział w przedstawieniu uczy się radzić sobie z tremą, staje się bardziej pewny siebie, ma szansę doświadczyć ogromnej satysfakcji z osiągniętego sukcesu, jest to wreszcie doskonała okazja do budowania więzi między uczniami.
- --------------------------------------------------------------------------------------
- CELE OGÓLNE
- Wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
-
kształtowanie wrażliwości estetycznej dziecka.
- Kształcenie umiejętności pracy w zespole.
- Wywoływanie pozytywnych emocji i przeżyć u dzieci.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Kształcenie w zakresie pięknego czytania, poprawnego wysławiania się i swobody wypowiadania się.
- Dbanie o kulturę żywego słowa, wzbogacanie słownictwa dzieci.
- Stworzenie możliwości rozwoju uzdolnień teatralnych.
- Pobudzanie twórczej aktywności dziecka.
- Wyzwalanie postaw kreatywnych wśród dzieci.
- Budowanie więzi emocjonalnych z rówieśnikami i wychowawcami.
- Rozwijanie wyobraźni i fantazji dziecka.
- Wyposażenie dzieci w umiejętności, umożliwiające im amatorską działalność teatralną.
- Prezentacja uzdolnień podczas występów szkolnych, środowiskowych.
- Indywidualna praca z tekstem.
- Wchodzenie w rolę.
- Ćwiczenia dykcyjne, mimiczne i ruchowe.
- Zabawy integracyjne i interakcyjne.
- Przygotowanie spektaklu na zakończenie turnusu.
- Frekwencja dzieci na zajęciach.
- kronika kiolonijna.
-
- CELE SZCZEGÓŁOWE
- SPOSÓB REALIZACJI – dodatkowe zajęcia dla dzieci chcących rozwijać swoje zainteresowania teatralne.
- CZAS PRACY – 7 godzin.
- MIEJSCE - sala telewizyjna -świetlica.
- METODY PRACY:
- UCZESTNICY PROGRAMU – uczniowie klas szkoły podstawowej. bez ograniczeń wiekowych.
- EWALUACJA:
-
-
BLOKI TEMATYCZNE/
TEMATY ZAJĘĆ
PRZEBIEG ZAJĘĆ
(propozycje konkretnych ćwiczeń i gier)
OCZEKIWANE
OSIĄGNIĘCIA
1. Poznajemy się
1. Przedstawianie się za pomocą ruchu/ pantomimy.
2. Przeprowadzenie wywiadu z osobą – przedstawienie kogoś innego.
3. Określenie oczekiwań.
4. Ustalenie zasad pracy grupy.
- poznanie oczekiwań i możliwości uczestników zajęć;
- wstępne ustalenie składu grupy;
- integracja zespołu
2. Integracja zespołu
1. Propozycje gier i zabaw:
- „Prawda-kłamstwo”
- „Wdzieranie się do koła”
- „Raki i ryby”
- „Najsłabsza mysz”
- „Supeł”
- „Krąg”
- „Mój znak zodiaku” – pantomima
- Przełamanie zahamowań
- poznawanie własnych i
- cudzych możliwości i odczuć
- jak wyżej
3. Różne formy ekspresji
1. Improwizowanie indywidualnie lub w grupach krótkich scenek z baśni za pomocą mimiki, gestu, ruchu („Królowa Śniegu”, „Brzydkie Kaczątko”, „Dziewczynka z zapałkami”.
4
Dykcja, modulacja głosu
1. Ćwiczenia dykcyjne:
- Rytmiczne recytowanie wyliczanek, wyrazów;
- Czytanie fragmentów baśni Andersena z naciskiem na odpowiednią modulację głosu;
- Wybór scenariusza.
- Poprawność wypowiedzi;
- Doskonalenie techniki czytania;
- Czytanie z odpowiednią intonacją i modulacją głosu.
- Uświadomienie sobie własnych predyspozycji;
- Odpowiedzialność za przydzielone zadanie;
- Podniesienie sprawności wyrazistego czytania i mówienia;
- Podniesienie sprawności dykcji, intonacji i interpretacji głosowej.
- Ostateczne przyjęcie rozwiązań inscenizacyjnych
- Interpretacja głosowa;
- Ruch sceniczny;
- Zgranie ruchu na scenie;
- Kolejność poszczególnych scen;
- Odpowiednie zachowanie uczniów w trakcie prób;
- Oswojenie aktorów z kostiumami i scenografią.
- Ustalenie odbiorcy;
- Doskonalenie umiejętności redagowania tekstów zaproszeń, plakatów i reklam.
- Przełamywanie tremy;
- Radość z sukcesu.
5-6 Przygotowywanie inscenizacji wybranej baśni
1 Praca nad tekstem.
a) Wspólne głośne odczytanie tekstu;
b) Propozycja rozwiązań inscenizacyjnych (burza mózgów);
c) Weryfikacja pomysłów.
2. Podział czynności:
a) Wybór aktorów głównych ról i pozostałych;
b) Odpowiedzialni za scenografię, kostiumy, rekwizyty.
c) Odczytanie tekstu z podziałem na role.
7-8 Przygotowywanie elementów scenografii
1. Prezentacja projektów scenografii, kostiumów, rekwizytów.
2. Ocena i wybór przez grupę najciekawszych rozwiązań.
9-10 Praca nad tekstem i ruchem scenicznym
1 – 3. Próby aktorów z tekstem:
4. Próba ze scenografią i kostiumami.
11. Zapraszamy na przedstawienie
1. Ustalenie odbiorcy (lista gości, publiczność: ...
2. Zaprojektowanie i wykonanie plakatów i zaproszeń.
12. Premiera
Wystawienie przedstawienia
przed publicznością
13. Podsumowanie
- Wrażenia ze spektaklu – odczucia uczestników i widzów.
- Zakończenie i podsumowanie działalności kółka teatralnego.
- Umiejętność samokrytyki i samooceny
-